lördag 7 januari 2012

Favorit Bok-karaktärer Topp 5




Manliga:
1. Dimitri Belikov, från Vampire Academy
Det här måste vara en av de självklaraste valen jag har gjort på länge. Jag älskar Dimitri och hans personlighet. Han är så otroligt snäll och hängiven mot de han älskar och har stor känsla för vad som är rätt och fel. Jag älskar hans stil med det långa håret och skinnrockarna, och hans kärlek till västernromaner:) Ni kan läsa min personbeskrivning av honom här!

2. Louis De Pointe Du Lac, från En vampyrs bekännelse
Jag kan ju inte göra listan utan att inkludera Louis! En vampyrs bekännelse är en av de bästa böckerna jag någonsin läst och jag fastnade verkligen för Louis. Han är en sån fin människa och skulle aldrig göra något för att skada någon. Så gott det går iallafall eftersom han råkar vara en vampyr... 
Han har varit med om så otroligt mycket och bär på så mycket sorg att man bara vill krama honom och säga att allt ska bli okej. Men när man har förlorat de man älskar så är det svårt att tro att det någonsin ska bli okej. Men han är endå stark.

3. Rephaim, House of Night
Ja, han är en fågel (egentligen en blandning mellan korp och människa, såkallad korphärmare)
men jag tycker om honom endå. Jag tycker om honom även fast hans far är en ond fallen ängel, Även fast han är ett monster. När han blir skjuten under en strid och hittas döende under ett träd av en ung vampyr vid namn Stevie Rae, så väljer han godheten. Han väljer bort sin onda far för att leva sitt liv enligt vampyrernas gudinna Nyx. Han hade kunnat döda henne, men det gjorde han inte. 
Därför förlät Nyx honom för sina synder och gav honom mänsklig form, på nätterna. Men på dagarna måste han betala sitt straff genom att förvandlas till en korp. Rephaim är otroligt snäll och beskyddande och skulle aldrig låta någon skada hans vänner, speciellt inte Stevie Rae.


4. Edward Cullen, Twilight
Ja, ett självklart val på min lista. Jag har läst alla Twilight böckerna, men hade endå ganska svårt att bestämma vilken som var min favoritkaraktär, förutom Bella såklart. Jag tycker om Edward, men jag tycker om Jacob också, fast inte lika mycket eftersom han var ett riktigt svin i När jag hör din röst.
Edward är inte direkt fläckfri heller, men han är aldig otrevlig, elak eller tvingar Bella till något hon inte vill göra. Jag tycker också att det är beundransvärt hur bra han skyddar Bella mot Voulturi.

5. Lestat, En vampyrs bekännelse
Listan vore ju okomplett utan Lestat eller hur? Han är en otroligt intressant karaktär, ena sekunden är han god, andra sekunden är han ond. Okej då, ond är en underdrift. Han njuter av andras smärta, men längst inne så känns det bara som om han är missförstådd. Han låter iallafall vissa av sina offer välja sina öden, vilket inte är särskilt vanligt bland bok-vampyrer. Han har också ett ganska bra sinne för humor och lättar upp stämningen när allting känns svårt. Men tyvärr så värderar han inte människoliv särskilt högt och älskar att tortera sina offer innan han dricker deras blod.


Listan på mina kvinnliga favoritkaraktärer kommer upp i veckan:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar