onsdag 8 augusti 2012

På läslistan: serier!

Finns det någonting bättre än en riktig serie?
Då kan man avsluta den första boken i lugn och ro med vetskapen att det finns flera.
För vem orkar läsa en bok på 1500 sidor bara för att få veta hur handlingen utvecklas? Inte jag iallafall:P Det är ju ett evighets projekt, och efter ett tag tröttnar man.
Då är det skönt att kunna läsa ut första boken och sedan kanske läsa några andra böcker imellan innan man fortsätter. Jag gör så ibland, men det beror helt på vilken bok det är och vilket språk den är på.
Jag sträckläste t.ex hela house of night serien på svenska (Men jag rekommenderar endå den engelska eftersom översättningen är jättedåligt gjord) och det är 11 böcker, som tur tröttnade jag inte riktigt någongång, eftersom de är så otroligt spännande! Men jag har fortfarande bara läst två böcker i mortal instruments-serien som jag började läsa i Februari. Men det betyder inte att böckerna är dåliga utan bara att man behöver tid på sig. Om man stressar för mycket så blir det helt enkelt inte roligt att läsa längre!
Men det hemskaste med att läsa serier, är när dom tar slut,
oftast brukar det vara ganska bra avslut på serier, men det känns endå konstigt och tomt när allt tar slut.
Då har man kanske läst serien lite av och till i några månader, och helt plötsligt finns det inga böcker kvar! Och när man då ska börja på en ny serie så känns allting så annorlunda, inga karaktärer är likadana, inga miljöer, författaren skriver på ett annat sätt mm. Därför så brukar jag försöka att läsa några fristående böcker innan jag börjar på en ny serie, för att jag helt enkelt inte ska vara så kritisk när jag börjar läsa. Sedan ger jag alltid en bok serie minst 2-3 böcker innan jag bestämmer mig för om jag ska fortsätta. Men om du läser första boken och helt enkelt inte gillar den, så kan man ju inte heller tvinga sig själv att fortsätta bara för att, för då blir det bara trist och långtråkigt.

Här kommer iallafall några serier som jag verkligen skulle vilja läsa: