onsdag 8 augusti 2012

På läslistan: serier!

Finns det någonting bättre än en riktig serie?
Då kan man avsluta den första boken i lugn och ro med vetskapen att det finns flera.
För vem orkar läsa en bok på 1500 sidor bara för att få veta hur handlingen utvecklas? Inte jag iallafall:P Det är ju ett evighets projekt, och efter ett tag tröttnar man.
Då är det skönt att kunna läsa ut första boken och sedan kanske läsa några andra böcker imellan innan man fortsätter. Jag gör så ibland, men det beror helt på vilken bok det är och vilket språk den är på.
Jag sträckläste t.ex hela house of night serien på svenska (Men jag rekommenderar endå den engelska eftersom översättningen är jättedåligt gjord) och det är 11 böcker, som tur tröttnade jag inte riktigt någongång, eftersom de är så otroligt spännande! Men jag har fortfarande bara läst två böcker i mortal instruments-serien som jag började läsa i Februari. Men det betyder inte att böckerna är dåliga utan bara att man behöver tid på sig. Om man stressar för mycket så blir det helt enkelt inte roligt att läsa längre!
Men det hemskaste med att läsa serier, är när dom tar slut,
oftast brukar det vara ganska bra avslut på serier, men det känns endå konstigt och tomt när allt tar slut.
Då har man kanske läst serien lite av och till i några månader, och helt plötsligt finns det inga böcker kvar! Och när man då ska börja på en ny serie så känns allting så annorlunda, inga karaktärer är likadana, inga miljöer, författaren skriver på ett annat sätt mm. Därför så brukar jag försöka att läsa några fristående böcker innan jag börjar på en ny serie, för att jag helt enkelt inte ska vara så kritisk när jag börjar läsa. Sedan ger jag alltid en bok serie minst 2-3 böcker innan jag bestämmer mig för om jag ska fortsätta. Men om du läser första boken och helt enkelt inte gillar den, så kan man ju inte heller tvinga sig själv att fortsätta bara för att, för då blir det bara trist och långtråkigt.

Här kommer iallafall några serier som jag verkligen skulle vilja läsa:

























söndag 22 april 2012

Bokrecension: Fatta eld av Suzanne Collins

Fatta Eld



Som segrare i Hungerspelen måste Katniss och Peeta åka på segerturné till alla disktikt.
Flickan som trotsade spelets regler har blivit en symbol för den gryende revolten.
Därför kräver president Snow äkta kärlek av Katniss och Peeta för att dämpa oron i landet.
Segerturnén blir ett teaterspel på liv och död, ända fram till nästa Hungerspels lottning, då det mest osannolika inträffar...

Bra, men inte lika bra kan jag nog säga.
Jag var lite smått besviken på andra boken eftersom den första var så bra och byggde upp mina förväntingar inför fortsättningen. Men missförstå mig inte- den var fortfarande väldigt bra, men det känns som om den mest fanns där för att bygga upp allting som sker i finalen i tredje boken.
Men precis som första boken så var den väldigt bra skriven och spännande.
Jag hade ärligt talat aldrig en aning om vad som skulle hända, och ibland hängde jag inte ens med ordentligt. Slutet var oerhört konstigt och krångligt, allt hände inom loppet av 5 sidor och sen så var boken slut, bara sådär, utan att man egentligen hade en aning om vad som skett.

Som tur så finns det ju en tredje bok- Revolt, där allt förklaras väldigt noga.
Men det är inte den jag recenserar nu.

Jag blir nästan lite arg på Katniss när jag läser denhär boken,
Hon är riktigt tjurig, pessimistisk och otrevlig hela boken igenom, vilket irriterar mig oerhört.
Men man kan inte annat än att beundra hennes mod, hur hon nästintil offrar sitt liv för att hennes älskade ska ha det bra i den tuffa tid de lever i.
Men Peeta, ÅHH PEETA!
Han är Katniss raka motsats, trevlig, snäll och bryr sig om alla.
Man kan inte låta bli att nästan förälska sig lite i honom:)

Här kommer ett litet stycke ur boken:

"En klocka. Jag kan nästan se visarna snurra runt arenans tolv sektioner.
Varje timme inleds med en ny fasa, ett nytt spelledarvapen som avslutar den förra timmens plåga.
Blixtar, blodregn, dimma, apor- det är klockans fyra första timmar.
Och vid klockan tio kommer vågen. 
Jag vet inte vad som händer i de övriga sju timmarna, men jag förstår att Wiress har rätt.
För tillfället faller blodregnet och vi befinner oss på stranden nedanför apsektionen, alldeles för nära dimman för att jag ska vara nöjd.
Är de olika attackerna begränsade till djungeln?
Det behöver inte vara så. Vågen nådde ne till vattnet.
Om den där dimman läcker ut ur skogen eller om aporna återvänder...
"Upp med er" befaller jag och ruskar om Peeta, Finnick och Johanna.
"Vakna, vi måste röra på oss!"
Men tiden räcker iallafall till för att förklara klockteorin för dem.
Jag berättar om Wiress ticktackande och hur de livsfarliga visarna utlöser lifsfarliga krafter i varje sektion.
Jag tror mig ha övertygat alla som är vid medvetande- utom Johanna som rent reflexmässigt är emot allting som jag föreslår. Men till och med hon håller med om att det är bättre att vara på den säkra sidan.
Medan de andra samlar ihop våra få pinaler och sätter overallen på Beetee väcker jag Wiress.
Hon vaknar med ett panikslaget "Tick Tack!".
"Just det, Tick Tack, arenan är en klocka. Den är en klocka, du hade rätt Wiress" säger jag.
"Du hade rätt..."


måndag 26 mars 2012

Bokrecension: Hungerspelen av Suzanne Collins

24 DELTAGARE. BARA EN ÖVERLEVER. ALLT DIREKTSÄNDS...

May the odds be ever in your favor...

Jorden har gått under och kvar står Nordamerika som har tillgivits namnet Panem och delats upp i 12 distrikt och en huvudstad. Landet styrs med järnhand av regimen och den grymma president Snow.
Som påminnelse av revolten annordnar huvudstaden ett hungerspel en gång varje år där varje distrikt får offra en modig ung man och kvinna som skall tävla till döden.
Enda sedan Katniss Everdeens far dog i en gruvolycka har hon fått försörja familjen med hjälp av tjuvjakt. På slåtterdagen väljs hennes lillasyster PrimRose som distrikts 12 kandidat i det 74 hungerspelet.
Katniss kan inte utstå tanken med att hennes lillasyster ska kämpa till döden och erbjuder sig som frivillig. Som manlig kandidat väljs Peeta Mellark. De blir tagna ur sitt distrikt och forslas till huvudstaden för att praktiskt taget förbereda sig på att dö. Där börjar resan då vi får följa med när fattiga Katniss från det slitna distrikt 12 kämpar för sitt och Peetas liv i arenan där hon tvingas överleva utan mat och vatten med massa blodtörstiga karriärister som dödar allt i sin väg...

Det finns inte ord för att beskriva hur bra denhär boken var!
Jag kan utan tvekan säga att hungerspelen trilogin var det bästa böckerna jag någonsin läst!
Det roliga med denna bok är att den är en i sitt slag, jag har aldrig läst en bok som ens påminner om den här:) och tro mig, jag har läst många böcker... :P
Den fick mig att sitta på helspänn från sida 1, och jag grät tillochmed i första kapitlet.
Sedan får man ett sånt otroligt starkt band till karaktärerna, de är så oerhört uttänkta, man vet precis hur vissa karaktärer ska reagera på händelser (Utom Katniss, hon är lite oförsägelsebar) och hur de skall hantera vissa situationer.

Man blir helt besatt av serien, medans jag läste dessa böcker så levde, tänkte, drömde och sov jag hungerspelen. Det enda jag pratade om var hungerspelen, så jag kan nästan inte ens förklara hur glad jag blev när jag bokade biljetter till filmen! (som förövrigt var bäst, men jag recenserar den sen)
Sättet Suzanne Collins skriver skapar nästan illusionen av att man är där, i Panem, och deltar tillsammans med dem. Hon är också otroligt duktig på att förmedla starka känslor, så man känner med karaktärerna.
Sorg, lycka, glädje.
När någonting sorgligt hände, fick hon mig att gråta.
När någonting lyckligt hände, fick hon mig att glädjas.
Och när någonting spännande hände, så fick hon hjärtat att dunka av spänning.

Jag rekommenderar denna bok till absolut ALLA, men kanske inte ni som är väldigt känsliga, för boken är väldigt våldsam och blodig. Jag lovar att ni kommer få en läsupplevelse som ni aldrig glömmer.

Här kommer ett litet stycke:
"En gång satt jag i ett gömsle i ett träd och väntade orörlig på ett byte.
Jag somnade och föll tre meter rakt ner i marken, där jag landade på rygg. Det var som om kraften i stöten tryckte ur all luft från mina lungor.
Jag låg orörlig kvar och fick tvinga mig själv att andas in, andas ut, att överhuvud taget kunna göra någonting alls.
Jag känner likadant nu. Jag kan inte röra mig och får inte fram ett ljud.
Namnet ekar inne i mitt huvud, medan jag försöker komma ihåg hur man andas.
Någon håller i min arm, en pojke från sömmen tror jag. Kanske hade jag varit påväg att trilla omkull och han stöttade mig.
Det måste vara ett misstag, det kan inte hända. Prims var en lott bland många tusen!
Risken att hon skulle bli vald var så minimal att jag inte ens brytt mig om att oroa mig för henne.
Hade jag inte gjort allt jag kunde? Tagit alla tesseras som gick och vägrat låtit henne göra dessamma? En lott. En lott bland många tusen.
Oddsen hade verkligen varit gynnsamma för henne, men vad hjälpte det?
Någonstans i fjärran hör jag folkmassan mumla olyckligt, som de alltid gör när en tolvårig flicka blir utvald, för alla tycker att det är så orättvist. Och då får jag syn på henne.
Vit i ansiktet och med händerna hårt knutna utefter sidan går hon med små, stela steg mot scenen och jag ser att blusen har halkat upp ur kjolen igen.
Det är när jag upptäcker den lilla detaljen, den oinstoppade blusens lilla ankstjärt, som jag återvänder till verkligheten.
"Prim!"
 Det kvävda skriket sliter sig upp ur min strupe och mina muskler börjar fungera igen.
"Prim!"
Jag behöver inte tränga mig igenom folkmassan. De andra ungarna stiger genast åt sidan så att jag kan gå rakt fram till scenen. Jag når henne i samma ögonblick som hon är på väg att äntra trappan.
Med en svepande rörelse föser jag henne bakom mig.
"Jag anmäler mig som frivillig!" Flåsar jag.
"Jag anmäler mig till slåttern!"


söndag 25 mars 2012

Bokrecension: Forever av Maggie Stiefvater

The wolves are coming, 

Everything you know will change...


"Grace," I whispered.
              "This isn´t how it ends."

Sam has always loved Grace. As a wolf, he watched her from afar.
As a boy, he held her in his arms.
Now facing the possibility of a life without her,
he will do everything to keep her safe.
Even if it means facing his demons.
Even if it risks everything he has.
Anything, as long as their love can survive...

Det är alltid lika sorglig att recensera den sista boken i en serie, speciellt en som har varit riktigt bra, där karaktärerna inte bara är karaktärer, dom är mina kompisar.
Man vet precis hur dom ska hantera vissa situationer, hur dom ska reagera på händelser.
Men det är positivt också, eftersom jag får sätta tänderna i en ny serie.

Lite om boken iallafall, först en varning! Boken kommer att krossa ditt hjärta!!!
Så oerhört sorglig, jag behövde flera dagar att smälta den innan jag kunde börja på en ny bok:)

GRACE ÄR EN VARG, ja, gigantisk spoiler men endå!
Nu blev det ombytta roller väääldigt fort, nyss var det tvärt om.
Grace= Människa, Sam= Varg.
Men man visste endå att det skulle hända eftersom hon blev biten i första boken.
Jag är endå inte så nöjd med handlingen (Boken var jättebra så missförstå mig inte)
det kändes bara som om alla man tyckte om/brydde sig om dog.
Jag som alltid har lätt till gråt, ja, ni kan bara föreställa er hur mycket jag bölade när jag läste de sista kapitlen. Men precis som de andra böckerna så var den otroligt välskriven och spännande, det var inte en enda sekund man inte satt på helspänn!

Jag rekomenderar denna bok till alla er som är trött på vampyrer och vill läsa om varulvar istället!!

"So now I was a werewolf and a thief.
I´d found myself human at the edge of Boundary Wood.
Wich edge, I didn´t know; the woods were vast, stretching for miles.
Easily travelled as a wolf.
Not so easy as a girl.
It was a warm, pleasant day- a great day. by spring-in-Minnesota standards.
If you weren´t lost and naked, that is.
I ached. My bones felt as if they´d been rolled into Play-Doh snakes and then back into bones, and then back into snakes again. 
My skin was itchy, espessially over my ankles and elbows and knees.
One of my ears rang. My head felt fuzzy and unfocused. I had a weird feeling of déjà vu."


Jag är ledsen att det blev lite kort men skolan kallar!
Kram//Natalie

måndag 5 mars 2012

Bokrecension: Linger av Maggie Stiefwater

The wolves are calling...
Everything you know will change.


I feel the weight of the pack´s gaze...

Grace and Sam must fight to be together.
For Grace, this means defying her parents and keeping dangerous secrets.
For Sam, it means grappling with his werewolf past... 
And figuring out a way to survive the future.

But just when they manage to find happiness, 
Grace realizes she´s changing in ways she could never have expected...


Ja, ännu en till "Warewolves in Mercy Falls" bok, dethär är iallafall uppföljaren till den första boken Shiver (Som ni kan läsa om här!)
Jag är faktiskt väldigt positivt överraskad eftersom den föregående boken var lite seg, så jag hade förväntat mig att det skulle vara samma sak med denna, men den är superspännande och svår att lägga ifrån sig. Jag sträckläste den på 3 dagar bara för att den var så bra! 

Det var kul att man fick lära känna karaktärerna mer i denna bok, plus att man fick bekanta sig med helt nya karaktärer, som t.ex medlemmarna i bandet NARKOTIKA.
I början förstod jag absolut inte varför man fick läsa ur Coles (Sångaren i NARKOTIKA) perspektiv hela tiden, eftersom han inte hade någonting att göra med orginal berättelsen, men snart så korsas Sams och Coles stigar och då förstår man mer.
Men jag rekommenderar att läsa Shiver först, eftersom det lätt kan bli väldigt förvirrande med alla personer och varulvar och bla, bla, bla...

Handlingen var väldigt bra och som vanligt väldigt välskriven, men ibland används ovanliga och gammaldagsa ord, men det får man leva med:)
Den jättesnygga framsidan är också ett plus:P

Men jag ska inte mala på om denhär boken nu, ni får läsa den för jag vill inte avslöja för mycket om den.

Här kommer ett litet stycke:

"Is Beck coming back today?" Culpepper asked
"No, sir" Sam said, managing to sound both polite and insolent. Perhaps unintentionally.
"That´s to bad. Because I had something for him that i really wanted to give to him in person. But you know, I think you can probably handle it for him" He gestured with his chin towards the back of the SUV.  Sam´s face was as grey as the sky above as he and I followed; Grace lagged behind.
"Do you think this looks like something that might interest Mr Beck?" Culpepper asked.
He lifted the taligate.
This moment. There are moments that change you forever, and this was one of mine.
In the back of the SUV, among plastic grocery bags and a fuel can, was a dead wolf.
It lay on its side, shoved a bit to make it fit, its legs crossed over each other.
Its jaw was slightly slack, the toungue lying limply across the canines.
Victor.
Sam put the back of his fist to his mouth, very softly, and the lowered it.
I stared at the pale grey face with the dark markings, and at Victor´s brown eyes staring blankly at the carpeted wall of the SUV.
Crossing my arms, I balled my hands to keep them from shaking. My heart was thumping in a frenzied desperate way. I needed to turn away, but I couldn´t.



torsdag 23 februari 2012

Fynd på bokrean!

Som jag skrev så skulle jag ju gå på bokrean i onsdags, och det gjorde jag.
Det slutade (som förväntat) med att jag kom hem med massa böcker jag inte planerat att köpa, men jag är supernöjd! Allting jag köpte var på rea utom den engelska boken:)

Dessa köpte jag på Akademibokhandeln:)

Markus Zusak, Boktjuven

Cate Tiernan, Immortal Beloved

Melissa Marr, Mer än ögat ser

Melissa Marr, Under din hud

L.J Smith, Vampire Diaries: Vreden och återkomsten


När jag precis kommit hem så mejlade mamma mig med en länkt till cdon.com och skrev att jag skulle passa på att handla nu så att jag har böcker hela våren+ sommaren:) Så jag handlade lite där också:
Tankeläsaren, Kristin Cashore

Fallen, Lauren Kate


The betrayal of Natalie Hargrove, Lauren Kate

Passion, Lauren Kate

Torment, Lauren Kate


Ps. Jag lägger absolut inte upp detta för att skryta eller något, jag har betalat allt med mina egna pengar som jag har sparat. :)

tisdag 21 februari 2012

Bokrea!

Imorgon börjar den stora bokrean på AkademiBokhandeln i Täby Centrum!
Några som ska dit? Jag ska dit men min läsar-kompis Vippan och kolla på lite billiga böcker:)
Har siktet inställt på några böcker, men kommentera om ni har några bra tips på böcker!

De flesta av dessa böcker har jag läst, men jag funderar på att läsa om dem:)









tisdag 14 februari 2012

Bokrecension: Shiver av Maggie Stiefvater


The wolves are calling.
Everything you know will change.

"The pack circled around me,
tounges and teeth and growls."

When a local bo is killed by wolves, 
Grace´s small town becomes a place of fear and suspicion.
But Grace can´t help being facinated by the pack,
and by one yellow-eyed wolf in particular.
There´s something about him-
something almost human.

Then she meets a yellow-eyed boy whose familiarity takes her breath away.

Ja, ännu en övernaturlig bok. Men utan vampyrer för en gångs skull, de blodtörstande och vackra vampyrerna har blivit utbytta mot stridslystna vargar. Och det är otroligt positivt!

Vargar har alltid varit något som facinerat mig, de är otroligt vackra och intelligenta, 
och i denhär boken för Maggie Stiefvater det till en ny nivå.
De är inte bara vargar, de är också människor.
Det kan bara sluta på ett sätt... Helt underbart!
Jag älskar också att den är skriven ur två personers synvinklar, i vissa kapitel får man följa Sam och i 
vissa Grace. Det gör att man får en bredare syn på berättelsen eftersom man inte bara får veta vad som sker med huvudpersonen utan också bipersonen.

Jag älskar verkligen denhär boken, och inte bara för den lockande framsidan, handlingen var också otroligt bra och det kändes som om varje händelse var väldigt uttänkt.

Nu för att dra handlingen lite snabbt så handlar det om Grace, som enligt sig själv är en vanlig människa, men omgivningen har en annan uppfattning. Hon är otroligt facinerad av vargar. Enda sedan hon blev attackerad av en vargflock för 6år sen har hon suttit i sitt sovrum och iakttagit dem från sitt fönster.
Hon älskar hela flocken, men det är en speciellt varg hon är intresserad av, just den gulögda vargen som skonade hennes liv under attacken. Medans alla andra vargar bet och rev henne så kollade han på henne med sina vackra ögon och slickade hennes händer som tröst.
När en av de lokala killarna blir dödad av vargflocken, bestämmer sig samhället för att skjuta vargarna, så att fler olyckor inte sker, vilket Grace absolut inte accepterar.
Hon springer ut i skogen för att lura jägarna att inte döda hennes älskade vargar, när hon hör flera dämpade skott. Det är försent.
Hon blir förkrossad och går långsamt hem igen och möts av en förskräckande syn.
En naken man med svåra skottskador ligger på hennes veranda.
Hans ögon är lika gula som vargens.

Ooooch, resten får ni läsa själva, men jag kan iallafall övslöja att det är en underbar bok full med spänning, rädsla och kärlek, En bok i min stil som jag varmt rekomenderar till alla som älskar vargar eller helt enkelt gillar den paranormala bok genren!

Här kommer ett litet stycke:

Chapter thirteen.

SAM

" I was not al wolf, but I wasn´t sam yet, either.
I was a leaking womb bulging with the promise of conscious thoughts:
the frozen woods far behind me,
the girl on the tyre swing, the sound of fingers on metal strings.
The future and the past, both the same, snow and then summer and then snow again.
A shattered spider´s web of many colors, cracked in ice, immeasurably sad.
"Sam" The girl said "Sam"
She was past present future. 
I wanted to answer but i was broken."

Jag tycker nog att detta lilla stycke räcker gott och väl för att visa hur underbart skriven den är, eller hur?

Kram//Natalie

torsdag 2 februari 2012

Bokrecension: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Apokalypsen börjar i Bergslagen...
Engelfors. Vackert namn, risig stad.
Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken.
De har inget gemensamt.
De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där,
men utan varandra kommer de inte att överleva.

Äntligen har jag läst den eftertraktade Cirkeln som alla har pratat om!
Den överträffade faktiskt mina föväntningar och var otroligt lätt att komma in i.
Det kändes väldigt konstigt att läsa på svenska faktisk, eftersom jag föredrar att läsa på engelska
(orginal språket) Men tro det eller ej, Cirkeln är faktiskt skriven av den svenska författaren
 Mats Strandberg och manusskrivaren Sara Bergmark Elfgren.

Denna bok hade mig faktiskt från första kapitlet, vilket nästan var det mest spännande i hela boken.
Man vet att boken kommer vara bra om någon dör i första kapitlet, eller hur?
Haha, nej, men nästan hela boken utgår ifrån att man väntar på att nästa person ska dö, vilket är ganska hemskt egentligen.

Här kommer ett litet stycke:

"Du är trasig, omöjlig att laga."
Långsamt backar han in i en av de öppna toalettbåsen.
"Snart är det över, du behöver aldrig vara rädd igen"
Rösten låter nästan tröstande nu.
Elias låser om sig och sjunker ner på toalettstolen. Han kämpar för att öppna munnen, kämpar för att skrika. Greppet om glasskärvan hårdnar och de vassa kanterna skär in i handflatan.
"Ingen smärta"
Och han känner ingen smärta. Han ser blodet sippra fram ur handflatan och droppa ner på det gråa klinkergolvet, men han känner ingenting.
Kroppen är bortdomnad.
Bara tankarna finns kvar, och rösten.
"Livet blir inte bättre. Lika bra att avsluta det nu. Du slipper smärtan, du slipper sveken.
Det skulle aldrig bli bättre endå, Elias. Livet är bara en förnedrande kamp.
Dom döda är dom lyckliga."
Elias försöker inte längre kämpa imot när glasskärvan skär igenom den långa tröjärmen och blottar den ärrade huden inunder.
Mamma. Pappa, tänker han. Dom kommer att klara det.
Dom har sin tro.
Dom tror att vi kommer att ses igen, i himmelen.
Jag älskar er, tänker han samtidigt som den vassa skärvan drar det första snittet genom huden.


lördag 28 januari 2012

Bokrecension: Silence av Becca Fitzpatrick

The noise between Patch and Nora is gone.
They´ve overcome the secrets riddled i Patch´s dark past,
bridged two irreconcilable worlds and faced heart-wreanching tests of betrayal, loyalty and trust
- all for a love that will transcend the boundary between heaven and earth.
Armed with nothing but their absolute faith in one another,
 Patch and Nora enter a desperate fight to stop a villain who holds the power
 to shatter everything they´ve worked for
-and their love-
 forever.

Att läsa ut den sista utkomna delen i en serie är alltid sorgligt, den där jättejobbiga väntan på att nästa bok ska komma ut. Jag vet inte hur ni gör, men när jag väl läser den första boken ur en serie måste jag läsa ut hela serien innan jag börjar på en ny. Annars blir det jättekonstigt.
Jättebra bok iallafall!
Lite deprimerande dock eftersom Nora fick minnesförlust och glömde bort Patch,
så de är ifrån varandra största delen av boken, vilket är lite trist för Nora+Patch= UNDERBART!!

Men jag varnar er, när ni väl börjar läsa så är den helt omöjlig att lägga ned!
Den var verkligen spännande från första sidan,  man börjar tvivla på vilka som egentligen är de onda och vilka som är de goda. 

Nu väntar jag bara att författaren ska släppa nästa del för sista sidan i boken var verkligen en cliffhanger,
JAG VILL VERKLIGEN VETA VAD SOM SKA HÄNDA!!

Här kommer ett litet stycke: 

" I let my eyes travel a slow circle around the graveyard.
The decaying smells of approaching automn, the rich tang of gut grass,
the pulse of insect wings rubbing together- none of it illuminated the answer I so desperently wanted.
I swallowed against the thickness in my throat, trying hard not to feel defeated.
The color black, teasing me for days, had failed me.
Shoving my hands inside the pockets of my jeans, I turned to go.
From the edges of my vision, I noticed a smudge on the green grass.
I picked up a black feather.
It was easily the lenght of my arm, shoulder to wrist.
My eyebrows pulled together as I tried to envision what kind of bird could have left it.
It was much to big for a crow. Much to big for any bird,
as far as I was concerned.
I ran my finger over the feather´s vane, each satiny barb snapping back into place.
A memory stirred inside of me. Angel. I seemed to hear a smooth voice wisper.
You´re mine.
Of all the ridiculous, confusing things, I blushed.
 I looked around, just to make sure the voice wasn´t real.
I haven´t forgotten you.



tisdag 17 januari 2012

Bokrecension: Crescendo av Becca Fitzpatrick


Nora should know better than to think her life can return to normal after
falling in love with a fallen angel.
And Nora´s life isn´t normal- her dad was murdered, and the facts about his
death just don´t add up. 
Now Nora´s own life is in imminent danger. 
Are she and Patch strong enough for the battle ahead?

Precis som den föregående boken i serien har jag bara tre ord att säga om den: 
Jag älskar den!
Men egentligen har jag lite mer än så att säga (Som vanligt)

Först en liten sidenot, Jag älskar framsidan på boken! Mitt exemplar är gjort i något slags glansigt metallic-papper, och så fort det kommer ljus på den så glänser hela boken i regnbågens alla färger.
Egentligen är det ju insidan som spelar roll, men det är alltid ett plus med snygg framsida!
Den kallar på mig... 
Haha, men nu om handlingen.
Patch och Nora var inte tillsammans i större delen av boken, vilket irriterade mig oerhört.
Ska de aldrig sluta bråka!? Jag hade förväntat mig att de skulle vara tillsammans i alla böckerna.
Men icke, för författaren ville krossa mitt hjärta.:)
Om man bortser från det så var boken väldigt bra, väl skriven och spännande från första kapitlet.
Vem mördade egentligen Noras pappa? Det kan jag självklart inte avslöja, men det är verkligen inte den man trodde att det var. Det händer väldigt mycket i den här boken och eftersom jag läste ut den första boken i förrgår så blandar jag ihop handlingarna lite, så jag ska inte skriva för mycket. 
Det skulle vara lite trist om jag skrev om händelser som egentligen skedde i första boken.

Nu kommer ett litet stycke:

"You make me sick," I said, my voice trembeling with accusation.
Patch crouched down, elbows on his knees, face buried in his hands.
" I didn´t come here to hurt you"
"Why did you come? To fool around behing the archangel´s backs? To hurt me more than you already have?" I didn´t wait for an answer. Reaching for my neck, I yanked at the silver chain he´d given me days ago. It snapped free at the back of my neck hard enough that I shoukd have winced, but I was in too much pain to notice a little more. I should have made him take the chain back the day I called it quits between us, but I realized a little late that up until this moment, I hadn´t given up hope.
I still belived in us.
 I´d clung to the belief that there was still a way to cut a deal with the stars that would bring Patch back to me. What an utter waste.
I flung the chain at him. !"And I want my ring back."
His dark eyes stayed settled on me a moment longer, then he bent and scooped up his shirt. 
"No"
"What do you mean no? I want it back!"
"You gave it to me" He said quietly, but not gently.
"Well I changed my mind!" 
My face was flushed, my whole body hot with rage. He was keeping the ring because he knew how much it meant to me. He was keeping it, because dispite his rise in stature to guardian angel, his soul was just as black as it had been the day I met him.
And the biggest mistake I´d ever made was fooling myself into believing othervise.
"I gave it to you when I was stupid enough to think I loved you!"
I thrust out my hand. "Give it back. Now"
I couldn´t stand the thought of losing my dads ring to Patch.
He didn´t deserve it. He didn´t deserve to keep the one tangible reminder I had of real love.
Ignoring my request, Patch walked out."






söndag 15 januari 2012

Min Dream-Cast för Vampire Academy

Om ni inte redan har hört det så går det rykten om att Vampire Academy bok-serien ska göras till film i 2013. Hoppas att det är sant, filmen skulle slå Twilight med hästlängder.
Just därför tog jag lite tid till att göra min egen Dream Cast till filmen med skådespelare som enligt mig skulle vara perfekta för rollerna!


VAMPIRE ACADEMY DREAM CAST
Huvudroller:

Rosemarie Hathaway:

Karaktärens namn: Rosemarie Hathaway (Oftast kallad Rose)
Skådespelerskans namn: Sophia Bush
Status: Dhampir
Hårfärg: Mörkbrun
Kroppsbyggnad: Rose är väldigt vältränad och kurvig.
Motivation: Jag tycker att Sophia Bush passar perfekt för rollen som Rose, hon är i ungefär samma storlek och har det där självsäkra sättet som Rose också har. Egentligen så hade jag tänkt mig en annan skådespelerska, men hittade inte hennes namn så när jag letade runt lite hittade jag Sophia och hon passar helt perfekt som min uppfattning av Rose.
Fler bilder:



Dimitri Belikov:

Karaktärens namn: Dimitri Belikov
Skådespelarens namn: Ben Barnes
Status: Dhampir/Strigoi
Hårfärg: Mörkbrunt
Kroppsbyggnad: Dimitri är otroligt lång och muskulös.
Motivation: Behövs det här ens motiveras? Fullkomlig perfektion!!
Ben Barnes har allting som Dimitri har: Han är lång och har slanka muskler, Mellanlångt mörkbrunt hår och jättemörka ögon. Helt perfekt.
Fler bilder:






Vasilisa Dragomir:


Karaktärens namn: Vasilisa Dragomir (Oftast kallad Lissa)
Skådespelerskans namn: Elle Fanning
Status: Moroi
Hårfärg: Ljusblond
Kroppsbyggnad: Lissa är väldigt smal och nätt.
Motivation: Elle Fanning är perfekt för Lissa, de har samma långa hår och smala kroppsbyggnad, men
hon hade kanske kunnat vara lite äldre eftersom hon är lika gammal som Rose. Men det spelar inte så jättestor roll, de flesta skådisar blir sminkade och stylade för att passa rollen.
Flera bilder:

                                                          
Biroller:

Adrian Ivashkov:
Karaktärens namn: Adrian Ivashkov
Skådespelarens namn: Okänt
Status: Moroi
Motivation: Jag har aldrig direkt satt ett ansikte på Adrian, men om jag hade gjort det så skulle han se ut ungefär såhär. Jag vet dock inte vad skådespelaren heter, så om ni vet kommentera!


Christian Ozera:
Karaktärens namn: Christian Ozera
Skådespelarens namn: Tom Sturridge
Status: Moroi
Motivation: Jag hade jättesvårt att hitta en passade skådespelare för Christian eftersom han har så unika drag, blek hy, svart hår och sist men inte mist isblå ögon. Men tillslut hittade jag Tom Sturridge som faktiskt passar ganska bra. Han var det närmaste man kunde komma till Christians utseénde iallafall.


Victor Dashkov:
Karaktärens namn: Victor Dashkov
Skådespelarens namn: Anthony Hopkins
Status: Moroi
Motivation: Känner ni igen honom? Mannen som äter ansikten? Ringer det i några klockor? 
Det är ju självaste Hannibal Lecter från en av världens kändaste skräckfilmer "När lammen tystnar"
Anthony Hopkins är en otrolig skådespelare som är jättebra på att spegla ondska och galenskap (Vilket stämmer in ganska bra på Victor Dashkov) De senaste åren har jag utvecklat en kärlek till skräckfilmer och sett ganska många, men aldrig har "Boven" spelats lika bra som i denna film.
Han är en utmärkt Victor!


Natalie Dashkov:
Karaktärens namn: Natalie Dashkov
Skådespelerskans namn: Alexis Bledel
Status: Moroi/ Strigoi
Motivation: Alexis ser precis ut som jag föreställde mig Natalie när jag läste böckerna:)


 Även fast det inte är en konst att skriva så tar inlägg som detta väldigt lång tid att göra p.g.a all reseach som ligger bakom det, så jag hoppas att ni gillade min Dream Cast och vill att jag ska göra fler!