torsdag 23 februari 2012

Fynd på bokrean!

Som jag skrev så skulle jag ju gå på bokrean i onsdags, och det gjorde jag.
Det slutade (som förväntat) med att jag kom hem med massa böcker jag inte planerat att köpa, men jag är supernöjd! Allting jag köpte var på rea utom den engelska boken:)

Dessa köpte jag på Akademibokhandeln:)

Markus Zusak, Boktjuven

Cate Tiernan, Immortal Beloved

Melissa Marr, Mer än ögat ser

Melissa Marr, Under din hud

L.J Smith, Vampire Diaries: Vreden och återkomsten


När jag precis kommit hem så mejlade mamma mig med en länkt till cdon.com och skrev att jag skulle passa på att handla nu så att jag har böcker hela våren+ sommaren:) Så jag handlade lite där också:
Tankeläsaren, Kristin Cashore

Fallen, Lauren Kate


The betrayal of Natalie Hargrove, Lauren Kate

Passion, Lauren Kate

Torment, Lauren Kate


Ps. Jag lägger absolut inte upp detta för att skryta eller något, jag har betalat allt med mina egna pengar som jag har sparat. :)

tisdag 21 februari 2012

Bokrea!

Imorgon börjar den stora bokrean på AkademiBokhandeln i Täby Centrum!
Några som ska dit? Jag ska dit men min läsar-kompis Vippan och kolla på lite billiga böcker:)
Har siktet inställt på några böcker, men kommentera om ni har några bra tips på böcker!

De flesta av dessa böcker har jag läst, men jag funderar på att läsa om dem:)









tisdag 14 februari 2012

Bokrecension: Shiver av Maggie Stiefvater


The wolves are calling.
Everything you know will change.

"The pack circled around me,
tounges and teeth and growls."

When a local bo is killed by wolves, 
Grace´s small town becomes a place of fear and suspicion.
But Grace can´t help being facinated by the pack,
and by one yellow-eyed wolf in particular.
There´s something about him-
something almost human.

Then she meets a yellow-eyed boy whose familiarity takes her breath away.

Ja, ännu en övernaturlig bok. Men utan vampyrer för en gångs skull, de blodtörstande och vackra vampyrerna har blivit utbytta mot stridslystna vargar. Och det är otroligt positivt!

Vargar har alltid varit något som facinerat mig, de är otroligt vackra och intelligenta, 
och i denhär boken för Maggie Stiefvater det till en ny nivå.
De är inte bara vargar, de är också människor.
Det kan bara sluta på ett sätt... Helt underbart!
Jag älskar också att den är skriven ur två personers synvinklar, i vissa kapitel får man följa Sam och i 
vissa Grace. Det gör att man får en bredare syn på berättelsen eftersom man inte bara får veta vad som sker med huvudpersonen utan också bipersonen.

Jag älskar verkligen denhär boken, och inte bara för den lockande framsidan, handlingen var också otroligt bra och det kändes som om varje händelse var väldigt uttänkt.

Nu för att dra handlingen lite snabbt så handlar det om Grace, som enligt sig själv är en vanlig människa, men omgivningen har en annan uppfattning. Hon är otroligt facinerad av vargar. Enda sedan hon blev attackerad av en vargflock för 6år sen har hon suttit i sitt sovrum och iakttagit dem från sitt fönster.
Hon älskar hela flocken, men det är en speciellt varg hon är intresserad av, just den gulögda vargen som skonade hennes liv under attacken. Medans alla andra vargar bet och rev henne så kollade han på henne med sina vackra ögon och slickade hennes händer som tröst.
När en av de lokala killarna blir dödad av vargflocken, bestämmer sig samhället för att skjuta vargarna, så att fler olyckor inte sker, vilket Grace absolut inte accepterar.
Hon springer ut i skogen för att lura jägarna att inte döda hennes älskade vargar, när hon hör flera dämpade skott. Det är försent.
Hon blir förkrossad och går långsamt hem igen och möts av en förskräckande syn.
En naken man med svåra skottskador ligger på hennes veranda.
Hans ögon är lika gula som vargens.

Ooooch, resten får ni läsa själva, men jag kan iallafall övslöja att det är en underbar bok full med spänning, rädsla och kärlek, En bok i min stil som jag varmt rekomenderar till alla som älskar vargar eller helt enkelt gillar den paranormala bok genren!

Här kommer ett litet stycke:

Chapter thirteen.

SAM

" I was not al wolf, but I wasn´t sam yet, either.
I was a leaking womb bulging with the promise of conscious thoughts:
the frozen woods far behind me,
the girl on the tyre swing, the sound of fingers on metal strings.
The future and the past, both the same, snow and then summer and then snow again.
A shattered spider´s web of many colors, cracked in ice, immeasurably sad.
"Sam" The girl said "Sam"
She was past present future. 
I wanted to answer but i was broken."

Jag tycker nog att detta lilla stycke räcker gott och väl för att visa hur underbart skriven den är, eller hur?

Kram//Natalie

torsdag 2 februari 2012

Bokrecension: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Apokalypsen börjar i Bergslagen...
Engelfors. Vackert namn, risig stad.
Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken.
De har inget gemensamt.
De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där,
men utan varandra kommer de inte att överleva.

Äntligen har jag läst den eftertraktade Cirkeln som alla har pratat om!
Den överträffade faktiskt mina föväntningar och var otroligt lätt att komma in i.
Det kändes väldigt konstigt att läsa på svenska faktisk, eftersom jag föredrar att läsa på engelska
(orginal språket) Men tro det eller ej, Cirkeln är faktiskt skriven av den svenska författaren
 Mats Strandberg och manusskrivaren Sara Bergmark Elfgren.

Denna bok hade mig faktiskt från första kapitlet, vilket nästan var det mest spännande i hela boken.
Man vet att boken kommer vara bra om någon dör i första kapitlet, eller hur?
Haha, nej, men nästan hela boken utgår ifrån att man väntar på att nästa person ska dö, vilket är ganska hemskt egentligen.

Här kommer ett litet stycke:

"Du är trasig, omöjlig att laga."
Långsamt backar han in i en av de öppna toalettbåsen.
"Snart är det över, du behöver aldrig vara rädd igen"
Rösten låter nästan tröstande nu.
Elias låser om sig och sjunker ner på toalettstolen. Han kämpar för att öppna munnen, kämpar för att skrika. Greppet om glasskärvan hårdnar och de vassa kanterna skär in i handflatan.
"Ingen smärta"
Och han känner ingen smärta. Han ser blodet sippra fram ur handflatan och droppa ner på det gråa klinkergolvet, men han känner ingenting.
Kroppen är bortdomnad.
Bara tankarna finns kvar, och rösten.
"Livet blir inte bättre. Lika bra att avsluta det nu. Du slipper smärtan, du slipper sveken.
Det skulle aldrig bli bättre endå, Elias. Livet är bara en förnedrande kamp.
Dom döda är dom lyckliga."
Elias försöker inte längre kämpa imot när glasskärvan skär igenom den långa tröjärmen och blottar den ärrade huden inunder.
Mamma. Pappa, tänker han. Dom kommer att klara det.
Dom har sin tro.
Dom tror att vi kommer att ses igen, i himmelen.
Jag älskar er, tänker han samtidigt som den vassa skärvan drar det första snittet genom huden.