måndag 26 mars 2012

Bokrecension: Hungerspelen av Suzanne Collins

24 DELTAGARE. BARA EN ÖVERLEVER. ALLT DIREKTSÄNDS...

May the odds be ever in your favor...

Jorden har gått under och kvar står Nordamerika som har tillgivits namnet Panem och delats upp i 12 distrikt och en huvudstad. Landet styrs med järnhand av regimen och den grymma president Snow.
Som påminnelse av revolten annordnar huvudstaden ett hungerspel en gång varje år där varje distrikt får offra en modig ung man och kvinna som skall tävla till döden.
Enda sedan Katniss Everdeens far dog i en gruvolycka har hon fått försörja familjen med hjälp av tjuvjakt. På slåtterdagen väljs hennes lillasyster PrimRose som distrikts 12 kandidat i det 74 hungerspelet.
Katniss kan inte utstå tanken med att hennes lillasyster ska kämpa till döden och erbjuder sig som frivillig. Som manlig kandidat väljs Peeta Mellark. De blir tagna ur sitt distrikt och forslas till huvudstaden för att praktiskt taget förbereda sig på att dö. Där börjar resan då vi får följa med när fattiga Katniss från det slitna distrikt 12 kämpar för sitt och Peetas liv i arenan där hon tvingas överleva utan mat och vatten med massa blodtörstiga karriärister som dödar allt i sin väg...

Det finns inte ord för att beskriva hur bra denhär boken var!
Jag kan utan tvekan säga att hungerspelen trilogin var det bästa böckerna jag någonsin läst!
Det roliga med denna bok är att den är en i sitt slag, jag har aldrig läst en bok som ens påminner om den här:) och tro mig, jag har läst många böcker... :P
Den fick mig att sitta på helspänn från sida 1, och jag grät tillochmed i första kapitlet.
Sedan får man ett sånt otroligt starkt band till karaktärerna, de är så oerhört uttänkta, man vet precis hur vissa karaktärer ska reagera på händelser (Utom Katniss, hon är lite oförsägelsebar) och hur de skall hantera vissa situationer.

Man blir helt besatt av serien, medans jag läste dessa böcker så levde, tänkte, drömde och sov jag hungerspelen. Det enda jag pratade om var hungerspelen, så jag kan nästan inte ens förklara hur glad jag blev när jag bokade biljetter till filmen! (som förövrigt var bäst, men jag recenserar den sen)
Sättet Suzanne Collins skriver skapar nästan illusionen av att man är där, i Panem, och deltar tillsammans med dem. Hon är också otroligt duktig på att förmedla starka känslor, så man känner med karaktärerna.
Sorg, lycka, glädje.
När någonting sorgligt hände, fick hon mig att gråta.
När någonting lyckligt hände, fick hon mig att glädjas.
Och när någonting spännande hände, så fick hon hjärtat att dunka av spänning.

Jag rekommenderar denna bok till absolut ALLA, men kanske inte ni som är väldigt känsliga, för boken är väldigt våldsam och blodig. Jag lovar att ni kommer få en läsupplevelse som ni aldrig glömmer.

Här kommer ett litet stycke:
"En gång satt jag i ett gömsle i ett träd och väntade orörlig på ett byte.
Jag somnade och föll tre meter rakt ner i marken, där jag landade på rygg. Det var som om kraften i stöten tryckte ur all luft från mina lungor.
Jag låg orörlig kvar och fick tvinga mig själv att andas in, andas ut, att överhuvud taget kunna göra någonting alls.
Jag känner likadant nu. Jag kan inte röra mig och får inte fram ett ljud.
Namnet ekar inne i mitt huvud, medan jag försöker komma ihåg hur man andas.
Någon håller i min arm, en pojke från sömmen tror jag. Kanske hade jag varit påväg att trilla omkull och han stöttade mig.
Det måste vara ett misstag, det kan inte hända. Prims var en lott bland många tusen!
Risken att hon skulle bli vald var så minimal att jag inte ens brytt mig om att oroa mig för henne.
Hade jag inte gjort allt jag kunde? Tagit alla tesseras som gick och vägrat låtit henne göra dessamma? En lott. En lott bland många tusen.
Oddsen hade verkligen varit gynnsamma för henne, men vad hjälpte det?
Någonstans i fjärran hör jag folkmassan mumla olyckligt, som de alltid gör när en tolvårig flicka blir utvald, för alla tycker att det är så orättvist. Och då får jag syn på henne.
Vit i ansiktet och med händerna hårt knutna utefter sidan går hon med små, stela steg mot scenen och jag ser att blusen har halkat upp ur kjolen igen.
Det är när jag upptäcker den lilla detaljen, den oinstoppade blusens lilla ankstjärt, som jag återvänder till verkligheten.
"Prim!"
 Det kvävda skriket sliter sig upp ur min strupe och mina muskler börjar fungera igen.
"Prim!"
Jag behöver inte tränga mig igenom folkmassan. De andra ungarna stiger genast åt sidan så att jag kan gå rakt fram till scenen. Jag når henne i samma ögonblick som hon är på väg att äntra trappan.
Med en svepande rörelse föser jag henne bakom mig.
"Jag anmäler mig som frivillig!" Flåsar jag.
"Jag anmäler mig till slåttern!"


söndag 25 mars 2012

Bokrecension: Forever av Maggie Stiefvater

The wolves are coming, 

Everything you know will change...


"Grace," I whispered.
              "This isn´t how it ends."

Sam has always loved Grace. As a wolf, he watched her from afar.
As a boy, he held her in his arms.
Now facing the possibility of a life without her,
he will do everything to keep her safe.
Even if it means facing his demons.
Even if it risks everything he has.
Anything, as long as their love can survive...

Det är alltid lika sorglig att recensera den sista boken i en serie, speciellt en som har varit riktigt bra, där karaktärerna inte bara är karaktärer, dom är mina kompisar.
Man vet precis hur dom ska hantera vissa situationer, hur dom ska reagera på händelser.
Men det är positivt också, eftersom jag får sätta tänderna i en ny serie.

Lite om boken iallafall, först en varning! Boken kommer att krossa ditt hjärta!!!
Så oerhört sorglig, jag behövde flera dagar att smälta den innan jag kunde börja på en ny bok:)

GRACE ÄR EN VARG, ja, gigantisk spoiler men endå!
Nu blev det ombytta roller väääldigt fort, nyss var det tvärt om.
Grace= Människa, Sam= Varg.
Men man visste endå att det skulle hända eftersom hon blev biten i första boken.
Jag är endå inte så nöjd med handlingen (Boken var jättebra så missförstå mig inte)
det kändes bara som om alla man tyckte om/brydde sig om dog.
Jag som alltid har lätt till gråt, ja, ni kan bara föreställa er hur mycket jag bölade när jag läste de sista kapitlen. Men precis som de andra böckerna så var den otroligt välskriven och spännande, det var inte en enda sekund man inte satt på helspänn!

Jag rekomenderar denna bok till alla er som är trött på vampyrer och vill läsa om varulvar istället!!

"So now I was a werewolf and a thief.
I´d found myself human at the edge of Boundary Wood.
Wich edge, I didn´t know; the woods were vast, stretching for miles.
Easily travelled as a wolf.
Not so easy as a girl.
It was a warm, pleasant day- a great day. by spring-in-Minnesota standards.
If you weren´t lost and naked, that is.
I ached. My bones felt as if they´d been rolled into Play-Doh snakes and then back into bones, and then back into snakes again. 
My skin was itchy, espessially over my ankles and elbows and knees.
One of my ears rang. My head felt fuzzy and unfocused. I had a weird feeling of déjà vu."


Jag är ledsen att det blev lite kort men skolan kallar!
Kram//Natalie

måndag 5 mars 2012

Bokrecension: Linger av Maggie Stiefwater

The wolves are calling...
Everything you know will change.


I feel the weight of the pack´s gaze...

Grace and Sam must fight to be together.
For Grace, this means defying her parents and keeping dangerous secrets.
For Sam, it means grappling with his werewolf past... 
And figuring out a way to survive the future.

But just when they manage to find happiness, 
Grace realizes she´s changing in ways she could never have expected...


Ja, ännu en till "Warewolves in Mercy Falls" bok, dethär är iallafall uppföljaren till den första boken Shiver (Som ni kan läsa om här!)
Jag är faktiskt väldigt positivt överraskad eftersom den föregående boken var lite seg, så jag hade förväntat mig att det skulle vara samma sak med denna, men den är superspännande och svår att lägga ifrån sig. Jag sträckläste den på 3 dagar bara för att den var så bra! 

Det var kul att man fick lära känna karaktärerna mer i denna bok, plus att man fick bekanta sig med helt nya karaktärer, som t.ex medlemmarna i bandet NARKOTIKA.
I början förstod jag absolut inte varför man fick läsa ur Coles (Sångaren i NARKOTIKA) perspektiv hela tiden, eftersom han inte hade någonting att göra med orginal berättelsen, men snart så korsas Sams och Coles stigar och då förstår man mer.
Men jag rekommenderar att läsa Shiver först, eftersom det lätt kan bli väldigt förvirrande med alla personer och varulvar och bla, bla, bla...

Handlingen var väldigt bra och som vanligt väldigt välskriven, men ibland används ovanliga och gammaldagsa ord, men det får man leva med:)
Den jättesnygga framsidan är också ett plus:P

Men jag ska inte mala på om denhär boken nu, ni får läsa den för jag vill inte avslöja för mycket om den.

Här kommer ett litet stycke:

"Is Beck coming back today?" Culpepper asked
"No, sir" Sam said, managing to sound both polite and insolent. Perhaps unintentionally.
"That´s to bad. Because I had something for him that i really wanted to give to him in person. But you know, I think you can probably handle it for him" He gestured with his chin towards the back of the SUV.  Sam´s face was as grey as the sky above as he and I followed; Grace lagged behind.
"Do you think this looks like something that might interest Mr Beck?" Culpepper asked.
He lifted the taligate.
This moment. There are moments that change you forever, and this was one of mine.
In the back of the SUV, among plastic grocery bags and a fuel can, was a dead wolf.
It lay on its side, shoved a bit to make it fit, its legs crossed over each other.
Its jaw was slightly slack, the toungue lying limply across the canines.
Victor.
Sam put the back of his fist to his mouth, very softly, and the lowered it.
I stared at the pale grey face with the dark markings, and at Victor´s brown eyes staring blankly at the carpeted wall of the SUV.
Crossing my arms, I balled my hands to keep them from shaking. My heart was thumping in a frenzied desperate way. I needed to turn away, but I couldn´t.