fredag 13 januari 2012

Mina favorit bokkaraktärer Topp 5

Kvinnliga:

1.  Bella Swan, Twilight
Bella är verkligen en av mina favorit bokkäraktärer genom tiderna, hon är så otroligt snäll och tänker alltid på andra. Hon är också väldigt smart och modig. Hon håller fast vid Edward av ren och skär kärlek, även fast hon vet att han kan döda henne på ett ögonblick. Hon accepterar också faktan att hon riskerar sitt liv genom att föda Renesmee, men värderar hennes liv högre en sitt eget.

2. Rose Hathaway, Vampire Academy 
I första boken avskydde jag Rose, jag tyckte att hon var egoistisk och respektlös. Men i de senare böckerna känns det som om hennes personlighet utvecklas mot det positiva hållet mer än åt det negativa, även fast hon är med om mycket svåra saker. Hon är otroligt modig och riskerar sitt liv gång på gång för Dimitri, men först och främst för Lissa som hon ägnar sitt liv åt att beskydda. Ibland handlar hon ogenomtänkt och drastiskt och hon lyckas ofta att sätta sig själv och sina vänner i klistret.
Men på något underligt sätt så ställer hon alltid allt till rätta i sista sekund.

3. Zoey Redbird, House of Night
Eftersom jag är en trogen House of night läsare så skulle listan vara okomplett utan Zoey. 
Även fast Zoey bara är 18 år så har hon bekämpat mycket ondska och räddat livet på otaliga personer.
Hon är som de ovanstående karaktärerna mycket modig, inte rädd för att utmana ödet för att göra jorden till en ljusare plats, fri från mörker. Hon har haft en svår uppväxt och mist många av sina älskade, men hon är fortfarande stark.



4. Nora Grey, Hush Hush ( Fallen angel series)
Jag är bara halvvägs inne i första boken men jag har redan fattat tycke för Nora, hon är väldigt snäll och ansvarsfull (även fast Patch försöker ändra på det) Jag får återkomma med en längre beskrivning när jag har läst ut serien:)

5.  Stevie Rae, House of night
Jag gillade Stevie Rae direkt när man fick möta henne i mitten av första boken. Jag älskar hennes lantliga stil och att hon inte bryr sig om vad andra tycker om henne, för hon är bara sig själv. Hon är otroligt snäll och vill alltid hjälpa andra som har problem och sätter sina behov i sista hand, speciellt när hon räddar Rephaim ( Ni kan läsa om honom här) Hon finner honom med livshotande skador under ett träd, och även fast han är ett monster så räddar hon honom gång på gång under serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar